
Teljesítmény Értékelési Rendszer
Intézményi TÉR célok a 2024/25-ös tanévre iskolánkban:
- Nemzetiségi nevelés-oktatásban érintett az intézmény. A következő tanévben legalább egy új partnerkapcsolat kiépítése, valamint kettő nemzetiségi kulturális rendezvény szervezése és publikálása az intézmény honlapján, közösségi média felületén.
- Az intézményben folyó innováció, jó gyakorlatok, egyediségek, szakmai munka bemutatása széles körben. A következő tanévben legalább 5 alkalommal kerüljön publikálásra a megtartott óra, foglalkozás, szakkör, egyéb kiemelkedő produkció/produktum az intézmény honlapján, közösségi média felületén.
- Az országos mérések eredményeinek részletes, dokumentált elemzése, fejlesztési célok meghatározása a további oktató-nevelő munka sikeresebbé tétele érdekében.
- Az előző tanévhez képest az országos digitális méréseken a minimum szintet el nem érő tanulók aránya több mérési területen meghaladta a 40 százalékot. Az adott mérési területen, csoportban, osztályban az óralátogatások száma pedagógusonként érje el minimum a hármat. Az óralátogatásról feljegyzés készül, amely a pedagógus részére visszajelzést, szakmai támogatást is tartalmaz.
I. Helyi nemzetiségi közösségi kulturális rendezvény
Intézményünk, az I. István Király Általános Iskola egyik intézményi TÉR célként vállalta nemzetiségi iskola révén kettő nemzetiségi kulturális rendezvény szervezését és publikálását az intézmény honlapján és közösségi média felületein.
Hosszas előkészítő tevékenységet követően 2025. április 4.-én valósult meg intézményünkben a helyi nemzetiségi közösségi kulturális rendezvényünk.
Sebő Ferenc fogalmazta meg a következő gondolatot:
" A hagyományt, a kultúrát nem ápolni kell, hisz nem beteg. Nem őrizni kell, hisz nem rab. Nem átadni kell, hisz nem csomag. Nem félteni kell, hisz nem gyerek. Hagyományaink voltak, vannak, s remélhetőleg lesznek is, de csak akkor maradhatnak meg, ha megéljük őket"
Nemzetiségi iskola révén cigány népismeret tantárgy keretében és cigány tárgyi kultúra projektekben való megvalósulása során igyekszünk a roma hagyományokat, népszokásokat, újra megélni, tudatosítani a tanulókban. Különösen fontos számunkra, hogy tanulóink erősségeit (a muzikalitást, az éneket, a táncot) tovább erősítsük, ezen tevékenységek során felszabaduló örömmel sikerüljön a gátlásokat feloldani, hiszen mindenki számára ismert a mondás: "a tehetség az örömből fakad, s az a gyermek aki tud örömködni, az a gyerek boldog.
A mi célunk pedig nem lehet más, mint nap azon munkálkodni, hogy ennek a küldetésnek, célkítűzésnek a beteljesítését elősegítsük. Ennek a folyamatnak egyik állomása az első alkalommal megrendezésre kerülő helyi nemzetiségi kulturális rendezvényünk.
Ennek keretében osztályaink a délelőtt folyamán a cigány népszokásokhoz, hagyományokhoz kapcsolódóan tárgyi és gasztronómiai bemutatóval készültek, amelyeket az aulában megtekinthettek és megkóstolhattak az érdeklődő szülők. Több hetes ötletelés és előkészület előzte meg azt a napot, mind a pedagógusok, mind a tanulók sok időt és energiát fordítottak az elképzelések megvalósítására.
Meghívott vendégek:
- Bagin László, Rétközberencs Község Polgármestere
- Molnár András, Rétközberencs Község Alpolgármestere
- Dr. Kelemen Krisztina, Rétközberencs Község Aljegyzője
- Orosz Károly Zsolt, a Dr. Udvari István Általános Iskola igazgatója
- Gál Sándor Áron, az Almafa Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója
- Illés Dániel István, az Almafa Alapfokú Művészeti Iskola táncpedagógusa
- Ősz Máté, településünk református lelkésze
- Lipták Béláné, intézményünk nyugalmazott igazgatónője
A rétközberencsi cigány kisebbségi önkormányzat nem képviseltette magát a rendezvényen, ugyanis a települési kisebbségi önkormányzat 2022. januárját követően feloszlatásra került és azóta is működésképtelen.
A 14 órától kezdődő műsorral tanulóink az alábbi produkciókkal igyekeztek bemutatni énekben és táncban való jártasságukat:
- Az 1. osztályosok produkciója: Kis Grofó: Megállj asszony című nótájára táncoltak. A táncot betanította: Juhász Petra
- A 3. osztályosok produkciója: Matyi és a hedegűs: Nád a házam teteje címmel. A koreográfiát betanította: Liptákné Gerzsenyi Renáta
- Iskola énekkarának előadása: Cigány himnusz. Az éneket betanította: Kovácsné Leskovics Edit.
- Az 5. osztályosok előadása: Bódi Guszti és a Fekete Szemek: Szerelmes a Nap a Holdba című nótájára ropták tanulóink. A koreográfiát Liptákné Gerzsenyi Renáta álmodta meg.
- Iskola énekkarának előadása: Parno Graszt: Másnak dalol az a madár című dalát énekelték a gyerekek. A gyerekek énektudásáért Kovácsné Leskovics Edit felel.
- A cigány himnuszra készült koreográfiát a 7-8. osztályos lányok adták elő. A táncot betanította: Liptákné Gerzsenyi Renáta.
Az eperjeskei Dr. Udvari István Általános Iskola tanulói a partneri együttműködés keretében néptánccal szórakoztatták az egybegyülteket. A táncot betanította: Illés Dániel István táncpedagógus.
II. Helyi nemzetiségi kulturális rendezvény
2025. június 5
A családokkal való kapcsolattartás, a partneri viszony kialakítása kulcskérdés az iskolák hatékony működésében, a tanulók sikeres előmenetelében, az iskolai lemorzsolódás csökkentésében. A hátrányos helyzetű családokkal még nehezebb ez a kapcsolatfelvétel, illetve a kapcsolattartás, mivel a szülők saját negatív tapasztalataikat alapul véve bizalmatlanul tekintenek az iskolára, rossz emlékeik vannak vele kapcsolatban, idegen számukra a nyelve, szabályrendszere.
A szülővel való kommunikáció, kapcsolattartás alábbi szokványos formái ritkán hoznak eredményt:
- hagyományos – fogadóóra, ellenőrző, szülői értekezlet, telefon
- modern, infokommunikációs technológia (e-mail, Facebook)
- személyes kommunikáció – családlátogatás
- legkevesebb személyes és interaktív kontaktusra lehetőséget adó formák – postai út, elektronikus napló[1]
Éppen ezért, intézményünk folyamatosan törekszik arra, hogy partneri hálóját kiterjessze azokra a lehetőségekre, amelyek révén a szülők bevonása az iskola életébe hatékonyabb lehet.
Intézményi TÉR célként vállaltuk, helyi közösségi napot (családi napot) szervezünk a tanév folyamán, amelybe aktívan és nagy létszámban bevonjuk a szülőket.
A családi nap olyan közös szabadidős program, melyben szülők, testvérek, gyerekek egyaránt találnak maguknak tartalmas, szórakoztató, kikapcsolódást és új ismereteket is nyújtó, szellemi és fizikai, manuális készségeket fejlesztő elfoglaltságokat.
A nap programjában helyett kapott:
- napindító közös futás (gyerek, szülő, pedagógus)
- közös torna (gyerek, szülő, pedagógus, iskolai dolgozók)
- alsós sorverseny az iskolai sportpályán (osztályok és szülők bevonásával)
- felsős sorverseny az iskolai sportpályán (osztályok és szülők bevonásával)
- főzőverseny felsősöknek (osztályonként külön-külön osztályfőnökök és SZMK-s szülők irányításával)
- kispályás focibajnokság lebonyolítása (felsős osztályok, pedagógusok és szülők részvételével)
- arcfestés, csillámtetkó készítése igény szerint (alsós gyerekek és tanítónénik)
Az iskolavezetés és az osztályfőnök által megszólított SZMK-s szülőkön kívül (osztályonként 2 fő) nagy számban jelentek meg a szülők a rendezvényen. Aktívan részt vettek a programokban, jó volt látni, milyen örömmel sportolt, főzött együtt gyerek és szülő.
A nap folyamán a szülő és gyerek, tanár és diák, szülő és tanár kötetlen, játékos formában működött együtt, szerezett közös élményeket, folytattak párbeszédet tevékenységbe ágyazottan, egy mindenki számára ismert terepen, az iskolában ugyan, de mégsem annak szigorú, a szülők számára sokszor idegen, nem érthető, nem világos szabályai között.
A nap végén a sportversenyek, a kispályás focibajnokság, a főzőversenyek eredmény hirdetését követően úgy gondolom, mindenki élményekkel gazdagabban és elégedetten távozott iskolánkból.
[1] 1Forrás: Lannert Judit – Szekszárdi Júlia (2015): Miért nem érti egymást szülő és pedagógus? Iskola-kultúra, 25. évfolyam, 2015/1. szám, 15–34.
ÚJ PARTNERKAPCSOLAT KIÉPÍTÉSE
Új partnerkapcsolat kiépítése jegyében született meg az együttműködési megállapodás az I. István Király Általános Iskola (mint szervező fél) és a Dr. Udvari István Általános Iskola (mint partner fél között).
Ennek keretében a 2025. április 4.-én megvalósult intézményünkben a helyi nemzetiségi közösségi kulturális rendezvényünk, ahol a Dr. Udvari István Általános Iskola tánccsoportja is fellépett, emelve rendezvényünk színvonalát
ÚJ PARTNERKAPCSOLAT KIÉPÍTÉSE
Új partnerkapcsolat kiépítése jegyében született meg az együttműködési megállapodás az I. István Király Általános Iskola és az Aranyosapáti Általános Iskola között.
Ennek keretében a 2025. május 28-án az Aranyosapáti Általános Iskolában
megtartott Roma Napon vettünk részt a
rétközberencsi iskola egyik tánccsoportjával.
Az intézményben folyó jó gyakorlatok, egyediségek, produktumok bemutatása.
Az országos mérések eredményeinek részletes, dokumentált elemzése, fejlesztési célok meghatározása a további oktató-nevelő munka sikeresebbé tétele érdekében.
Kompetenciaméréssel kapcsolatos óralátogatások jegyzőkönyvei, észrevételek, tapasztalatok